Sunday, January 24, 2010

Tentang ABUS


1. Cerita kartun ni aku tulis masa tahun 2005 dan aku hantar kepada Cartoon Workshop. Tahun 2009, diorg kata Eurofine nak buat kartun ni.

2. So, terpaksalah aku memerah otak sampai uban penuh kepala mengingat semula jalan cerita dia.


3. Cerita ni mengisahkan satu koloni bukan manusia yang dikenali sebagai ABUS ( Ayuh Berbudi Untuk Semua) yang diketuai oleh Tok Jambus, anaknya bernama Arda, penasihatnya Hider (atas) dan juga 3 orang pendekar, Hatta, Hasan dan Hajar (bawah).

4. Biasalah, cerita kartun kena ada orang jahat. Ini dia Paloi dan Haloi, dua orang jahat.


5. Paloi dan Haloi pun ada pengikut setia, iaitu Boni dan Bana.


6. Untuk job ni, kitorang cuma tulis skrip, record voice dan juga jadi talent. Kerja-kerja karektor, drawing & animation semuanya dilakukan oleh Cartoon Workshop dan diterbitkan oleh Eurofine. Dengarnya dah on air kat TV1 hari Jumaat pagi...

7. Kalau nak tahu cerita ni dengan lebih lanjut, aku suka... kalau tak nak tahu, aku tak suka... hih hih hih


saifullyzan@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails